Jeszcze do niedawna przedsiębiorcy, którzy opodatkowali podatkiem od nieruchomości drogi wewnętrzne znajdujące się na terenie przedsiębiorstwa, mieli możliwość odzyskania nadpłaconego podatku.
Na skutek zmian stanu prawnego, w latach 2004-2006 wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości były wszystkie drogi znajdujące się na terenie przedsiębiorstwa, a nie tylko publiczne.
Powyższy przykład wskazuje, że każdy podmiot ma możliwość ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku. Podatek od nieruchomości jest jednak bardzo specyficzną pozycją w kosztach przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach przedsiębiorstwa nie dokonują dogłębnej analizy poniesionego kosztu, a zapłata podatku następuje automatycznie. W praktyce spotykamy się ze skłonnością przedsiębiorstw do zawyżania wysokości podatku od nieruchomości.
Powodem takiej sytuacji jest z jednej strony niejednoznaczność ustawy dotyczącej podatku od nieruchomości, co przyczynia się do wątpliwości interpretacyjnych. Z drugiej strony jest to podatek opierający się na różnych danych źródłowych, bowiem opodatkowaniu podlega powierzchnia gruntów, powierzchnia użytkowa budynków i historyczna wartość podatkowa budowli. W związku z tym dla prawidłowego obliczenia wysokości podatku od nieruchomości niezbędne są informacje przeważnie z dwóch oddzielnych źródeł.
Optymalizacji nie ułatwia również fakt, że przepisy określające wysokość podatku od nieruchomości w dużej mierze mają odwołanie do przepisów prawa budowlanego. W powiązaniu ze stale zmieniającym się orzecznictwem mającym wpływ na obowiązujące regulacje, pojawia się obszar dający możliwość osiągnięcia znacznych oszczędności bądź wskazujący na dodatkowe ryzyko podatkowe.
W konsekwencji optymalizacja podatku od nieruchomości jest obszarem, który przynosi w wielu przedsiębiorstwach wymierne oszczędności.
What do you think?